Gedachtegoed

11 Aug 2018

Het is niet al goud wat blinkt

Man oh man, al die positiveit verspreidt over social media. Mag het ook eens minder? Mogen we ook meerdere kanten van onszelf laten zien in plaats van alleen maar het gelukkige, vrolijke en succesvolle?

Ik ben compleet pro zelfliefde: Traits Studio staat voor het bevorderen van een positief zelfbeeld en het vergroten van iemands zelfvertrouwen. Maar de dagen dat het minder goed met je gaat en je het liefst even blijft soppen in je zelfmedelijden mogen er ook zijn.

Positief is de norm
Er is een onrealistische norm ontstaan online dat we altijd maar vrolijk en gelukkig moeten zijn. Ben je dit niet, dan deel je niets. Of je doet alsof. Negativiteit is onaantrekkelijk en niet wenselijk.
We kunnen niet ontkennen dat er nu eenmaal momenten zijn dat je je rot voelt en die emoties moet je ook durven aangaan. Stop het vooral niet weg omdat je het idee hebt dat je dit niet mag tonen. Of delen. Het hoort bij het leven. Zonder negativiteit ook geen
positiviteit.

Ja, goed en met jou?
Ik vind het vergelijkbaar met wanneer je iemand spreekt en vraagt hoe het gaat, waarbij je een standaard ‘goed’ te horen krijgt. Dit geloof ik vaak niet en interesseert me ook niet zo, ik wil graag écht weten hoe het met je gaat. Zowel de pieken als de dalen. Klaar met de koetjes en kalfjes, laten we eerlijk met elkaar zijn.


Oprecht contact

Er zijn een aantal mensen in mijn omgeving waarbij ik wel dit soort eerlijke gesprekken kan hebben. Ik merk dat ik met deze personen een goede band in korte tijd heb opgebouwd omdat het contact oprecht is. We houden geen muur op en door jezelf kwetsbaar op te stellen doet de ander dit automatisch ook.
Ik hou van dit soort waardevolle en oprechte vriendschappen en relaties. En ik geloof de meeste mensen met mij. Waarom lijkt het online ons toch moeilijker af te gaan?


Social
Promotional media

Natuurlijk wordt social media voor een groot deel ingezet als platform ter promotie van een bedrijf of product. Wanneer je je wilt onderscheiden als ondernemer/onderneming, is het dan niet juist slim om oprecht en authentiek te zijn, jouw ‘why’ te delen, in plaats van een idealistisch beeld?
Misschien moet ik ons gedrag in de online wereld niet vergelijken met de offline wereld, maar anno 2018 kunnen we niet ontkennen dat beide zo erg met elkaar verweven zijn dat ze lastig afzonderlijk van elkaar te beoordelen zijn.

 

 

Wat ik er ook van vind, ik zal mijn steentje bijdragen om online een realistischer beeld te geven van mijn onderneming en mezelf.

X Esther

traits-studio

Write a Reply or Comment